marți, 7 mai 2019

08-5-2019: etapa 1990-2016


Treizeci și patru de mii de volume de versuri (sau, mai exact, 33936, suma cifrelor alăturate) au fost publicate în limba română între anii 1990-2016. Teodor Dună de la editura Tracus Arte estima într-un interviu că apar vreo cinci sute de volume de versuri pe an, însă cifra aceasta a fost depășită de încă acum două decenii și jumătate.

De ce m-am oprit la 2016? Pentru că nu te mai poți baza pe căutarea după cotă în catalogul Bibliotecii Naționale a României. Din 2017, trebuie să mă bazez strict pe metoda brută: luarea la bani mărunți a fiecărui catalog CIP al cărților în curs de apariție.

Singurul motiv pentru care pot raporta aceste rezultate acum și nu peste încă 1-2 ani este metoda căutării după cotă, chiar dacă avantajul rapidității este oarecum contrabalansat de următorul dezavantaj: 1 din 100 sau 500 cărți pare să aibă clasificarea greșită, drept poezie în loc de roman ș.a.m.d., iar nu toate aceste greșeli - dacă nu cumva nu sunt întotdeauna greșeli neapărat, dar e greu de spus în lipsa accesului la cărțile respective - le-am putut depista și corecta.

Prin urmare, datele mele sunt mai bune decât cele ale BNR, dar nu în toate cazurile. Desigur, cea mai mare parte a acestor cifre sunt datorate catalogului BNR, însă am mai folosit și alte resurse care fac ca aceste date să fie superioare și din punct de vedere cantitativ. Cu alte cuvinte, BNR a înregistrat mai puține volume de versuri decât am putut înregistra eu.

Catalogul online BNR este împărțit în cărți deținute de BNR sau de biblioteci afiliate și cărți care au rămas doar înregistrate de catalogul CIP ca fiind în curs de apariție. Le-am căutat pe acestea din urmă pe Internet, astfel încât să am dovezi că au apărut cu adevărat, chiar dacă, deși așa ar fi fost normal, ele nu par să mai fi ajuns - cu sutele, cu miile chiar - în depozitul legal BNR sau nu a stat nimeni să le catalogheze (așa cum și angajații care s-au ocupat de asta până acum - lucru pe care l-am mai semnalat - nu s-au obosit întotdeauna să introducă datele corect).

Așa am ajuns la aceste cifre aproape finale, care mă îndoiesc că vor mai avea parte de așa de multe adăugiri în etapele următoare ale proiectului. Reprezintă și așa o imagine destul de exhaustivă a producției de poezie din România și Republica Moldova (poate mai puțin din restul țărilor, deși diaspora nu pare să fie la fel de prolifică, greu de spus fără o bibliotecă mai completă în ceea ce privește literatura diasporei românești).

Următoarea etapă a proiectului este completarea listelor pe perioada comunismului, precum și în ceea ce privește anii de dinainte de 1948, care vor rămâne fatalmente mai puțin cartografiați, din moment ce nu s-au păstrat toate cărțile de poezie publicate în perioada interbelică - și nu par să se fi păstrat mai mult de 100-150 pe an. Un lucru e cert: s-au scris din ce în ce mai multe versuri după 1970, dar producția a fost menținută artificial la o cantitate scăzută. Pe de altă parte, fără „Cîntarea României”, fără sumedenia de cenacluri și concurs de debut, fără prestigiul literaturii în perioada comunistă, puțin probabil ca noi să fi avut parte de o asemenea explozie de autori și titluri în post-comunism, dar rămâne de analizat care este procentajul autorilor tineri... (Urmează, desigur, și 2017-prezent, dar lăsați-mă să respir un pic...)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu